Images of Music and Musicians as Indicators of Status, Wealth and Political Power on Roman Funerary Monuments

Cristina-Georgeta Alexandrescu

Veröffentlicht in: Music and Politics in the Ancient World
Jahr: 2019
DOI: 10.17171/3-65-9
Shortlink: edition-topoi.org/articles/details/1578
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Abstract

Untersuchungen bildlicher Darstellungen von Musikinstrumenten sowie Musikantinnen und Musikanten haben ergeben, dass sie in Grabkontexten benutzt wurden, um auf den Wohlstand sowie den politischen oder sozialen Status der verstorbenen Person oder ihrer Familie hinzuweisen. Dieser Beitrag gibt einen Überblick über die Ergebnisse der Analyse, basierend auf Beispielen aus republikanischen, imperialen und spätantiken Kontexten. Ziel des Beitrags ist, Veränderungen zu untersuchen, die sich sowohl auf die Bedeutung der für die Grabmäler gewählten Themen als auch auf die Rolle der Musikantinnen und Musikanten im Alltag auswirkten.

Autoren

Cristina-Georgeta Alexandrescu

Cristina-Georgeta Alexandrescu specializes in Classical Archaeology and the Arch-aeology of the Roman Provinces in Romania, Germany, Italy and Portugal. An important focus of her research and publications involves iconogra-phy and Roman art, including music archaeology, music iconography, and the use and role of representation in ancient societies. She is director of the Troesmis Project in Lower Moesia (RO), one of the main settlement archaeology projects in the region.


Citation

Cristina-Georgeta Alexandrescu, "Images of Music and Musicians as Indicators of Status, Wealth and Political Power on Roman Funerary Monuments", in: Ricardo Eichmann, Mark Howell and Graeme Lawson (Eds.), Music and Politics in the Ancient World. Exploring Identity, Agency, Stability and Change through the Records of Music Archaeology, Berlin: Edition Topoi, 2019, 183–200
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